Reisehygge

LOFOTEN

"

"

Lofoten er et av Norges vakreste steder! Her er det så mange fine utsiktspunkt og turmuligheter. Vi leide en van som tok oss fra Svolvær til Å og tilbake.

Lofoten er en veldig vakkert øygruppe, med flott natur! Dessverre var vi uheldig med været da vi var der, men jeg synes vi fikk en fin tur allikevel!

Jeg hadde gledet meg til denne turen lenge! Lofoten er virkelig et sted av uendelig skjønnhet og er kjent for sine fjell, strender, fiskevær og rike kulturarv. Ikke rart øygruppen tiltrekker seg besøkende fra hele verden. Jeg håper å kunne besøke Lofoten igjen i fremtiden, da det er så mye mer jeg ønsker å oppleve! Her kan du lese om ting å gjøre i Lofoten!

TRANSPORT OG BOSTED

Vi leide en 33 år gammel Volkswagen Transporter som het Harry. Han var en eldre van med mye personlighet, men en flott bil å cruise rundt med i Lofoten. Vi var 3 venninner på tur, og da passet det bra at 2 kunne sove inne i vanen og siste kunne sove i taket.  Taket kunne dyttes opp og man klatret opp i innenfra. Da vi kom var det mye regn og vått, så vi endte opp med å tilbringe mye tid i bilen hvor vi spilte kort og koste oss mens klærne hang på tørk!

Ting å gjøre i Lofoten

I tillegg til å bo i denne flotte vanen, overnattet vi på Scandic Vestfjord i Svolvær. Det er mange reisende som ønsker unike opplevelser, og jeg vil også anbefale å bo i en Rorbu. Det er flere flotte overnattingssteder, og hvis ikke du vil bo i en bil, så kan jeg også anbefale disse stedene:

1. Hattvika Lodge - Beliggende like ved kysten og tilbyr lukseriøse rorbuer med fantastisk utsikt over havet. De tilbyr også sauna, hot tubs, guidede turer og aktiviteter som fisketurer og nordlyssafari.

2. Unstad Arctic Surf - Dette unike overnattingsstedet ligger ved Unstad Beach, en populær surfedestinasjon i Lofoten. De tilbyr en rekke overnattingsmuligheter, inkludert hytter, glampingtelt og rom i hovedbygningen. De har også et surfesenter og en restaurant som serverer lokal mat.

3. Eliassen Rorbuer - Dette tradisjonelle rorbuanlegget ligger i Hamnøy, en av de mest maleriske landsbyene i Lofoten. Her kan du overnatte i en av de historiske fiskebuene og nyte det autentiske Lofoten-livet.

4. Nyvågar Rorbuhotell - Dette rorbuanlegget ligger i det historiske fiskeværet Storvågan ved Kabelvåg og tilbyr koselige hytter med peis og sjøutsikt. De har også en populær restaurant som serverer lokale spesialiteter.

5. Reine Rorbuer - Beliggende i idylliske Reine, tilbyr dette rorbuanlegget koselige og velutstyrte hytter med sjøutsikt. De tilbyr også guidede turer og aktiviteter som havkajakk og fjellturer.

6. Rorbuhotellene i Svolvær - Svolvær har flere rorbuanlegg og hoteller å velge mellom, som Thon Hotel Lofoten og Anker Brygge. Disse ligger sentralt i byen og gir deg enkel tilgang til butikker, restauranter og andre aktiviteter.

7. Sakrisøy Rorbuer - Dette familiedrevne rorbuanlegget ligger på øya Sakrisøy og tilbyr koselige og moderne hytter med utsikt over fjorden. De har også en egen restaurant som serverer fersk sjømat fra området.

8. Hostel Lofoten - Dette vandrerhjemmet ligger i Leknes og tilbyr enkel, rimelig overnatting i sovesaler eller private rom. De har også fellesområder hvor gjestene kan slappe av og møte andre reisende.

9. Moskenes Camping - Dette campingområdet tilbyr rimelig overnatting i campinghytter eller på campingplasser for telt eller campingvogner. De har også en butikk hvor du kan kjøpe mat og andre nødvendigheter.
  10. Vollsnes Feriehus - Dette rimelige feriehuset ligger i Vestvågøy og tilbyr enkel, men koselig overnatting i hytter, dome eller leiligheter. De har også en egen restaurant som serverer lokale retter.
  11. Furu Hostel & Cafe - Dette overnattingsstedet ligger i Kabelvåg og tilbyr rimelig overnatting i enkle, men koselige rom og har også en restaurant som serverer lokal mat. Det er et ideelt sted for reisende som ønsker å utforske Lofoten uten å betale for mye for overnatting.

Dette er bare noen få eksempler på overnattingssteder i Lofoten og er en blanding mellom lukseriøse og noe mer billige steder. Det er mange flere å velge mellom, avhengig av hvilken type overnatting du foretrekker og hvor i Lofoten du ønsker å bo. Men det er også verdt å merke seg at Lofoten har mange muligheter for gratis eller billig camping, spesielt langs kysten.

Kjøre van Lofoten

I Lofoten kan man parkere nesten hvor man vil, bare ikke i nærheten av private eiendommer. Man må parkere minimum 150 meter fra disse.

Det er mange campingplasser å velge mellom og jeg anbefaler å laste ned appen "park4night". Denne appen viser alle campingplassene, parkeringsplasser og unike steder å parkere og campe i Lofoten. Her kan man også se hvilke plasser som har støm og vann, hvis man ferierer med bobil

PARKERING

Kart parkering Lofoten

SVOLVÆR

Svolvær utsikt
Fiskehjell Svolvær

Da vi først ankom Svolvær med Hurtigruten, var jeg overveldet av skjønnheten i området. Å se de majestetiske fjellene stige opp av havet var en fin opplevelse. Den lille byen, Svolvær ligger vakkert til ved sjøen, omgitt av fjell og fiskevær. Mens vi kjørte innover fjorden kunne vi se flere fiskehjell med masse tørrfisk hengende. Det er en fin tur å gå gjennom sentrum og ut mot Kjeøya og se på all tørrfisken og gå ut mot Fiskekona. Noe av området er kun industri, men det er flotte utsiktspunkt utover fjorden, men også mot Svolvær.

Tørrfisk Lofoten

Fakta

Et fiskehjell er et reisverk eller stillas, vanligvis av tre, for utendørs tørking av usaltet fisk for å lage tørrfisk.

Mellom 12 000 - 18 000 tonn tørrfisk henges årlig i Lofoten. Torsken henges akkurat som man gjorde for 1000 år siden. Da vi var der, hang det masse torskehoder. Selve fisken hadde hengt på tørk tidligere på året.

Sentrum

Svolvær er en flott liten by og gå rundt i, med koselige gater og fin utsikt mot både fjell og rorbuer.

Vi spiste på Nordis restaurant som ligger ved havnen. Restauranten er kjent for sin fantastiske mat, spesielt for deres ferske blåskjell, som serveres i en deilig og kremet saus. Du kan nyte måltidet mens du ser på båtene som kommer og går, og kjenne på den koselige atmosfæren i byen.

Blåskjell ved havna

Lofotpils

Lofotpils er et bryggeri i Svolvær som har raskt blitt en av de mest anerkjente ølprodusentene i Lofoten. Bryggeriet har et bredt utvalg av øl som alle har en unik smak og karakter. Mottoet til Lofotpils er "Smaken av rå natur" og råvarene i Lofotpils er først og fremst, ekte friskt vann fra Lofotjellene. Lofotpils samarbeider med lokale bønder om lokal produksjon av malt, humle og krydder.

Det er flere spiseplasser langs havna, samt bakeri. På solfylte dager anbefaler jeg å kjøpe softis.

Fra havna kan man også dra på cruise til Trollfjord, båtturer eller RIB-safari. Det arrangeres også felles fotturer for de som ønsker noen å gå med. I vinterhalvåret arrangeres det også nordlys-safari fra Svolvær. På sommeren er det midnattsol, så solen går ikke helt ned.

Restauranter Svolvær

KABELVÅG

Utsikt Kabelvåg

GALLERI

Lofotakvariet

Lofotakvariet er en attraksjon i Kabelvåg, som tilbyr en unik opplevelse for besøkende som ønsker å lære mer om marine livet i regionen. Akvariet har et bredt utvalg av arter som lever i de kalde, nordlige farvannene.

Akvariet har alt fra sjøstjerner og krabber til store torsk og breiflabb. Besøkende kan se på dyrene fra ulike vinkler og lære mer om dem. Det er også mulighet for å delta på guidede turer og få en enda dypere forståelse av dyrenes liv og miljø.

For de som er interessert i å lære mer om det marine livet i Lofoten, er Lofotakvariet en flott attraksjon å besøke. Det er en spennende og informativ opplevelse for både voksne og barn, og gir en unik mulighet til å se og lære om noen av de fantastiske skapningene som lever i det kalde, nordlige havet.

Vi var så heldig å få med oss matingen av orerne da vi var der. Det var veldig kult. Han som matet dem fikk de til å gjøre triks både på land og i vann.

Lofotakvariet
spennende havdyr

HENNINGSVÆR

Utsikt Henningsvær

Vi hadde ikke helt hellet med oss da vi var på tur denne gangen. Vi hadde booket bord på en deilig fiskerestaurant, men da vi kom til Henningsvær var det strømmbrudd i hele byen, så alt av spisesteder var midlertidig stengt. Vi var skrubbsultne, og kjøpte den aller siste fiskekaka fra en kiosk, som vi delte i 3 mellom oss. Den var sinnsykt god heldigvis!

Blomster Henningsvær

Henningsvær er en svært pikturesk by, selv i gråvær! Vi fikk aldri dratt til Fiskekrogen, men har hørt det skal være veldig god sjømat!

Det var allikevel flott å gå rundt i byen og ut mot Hellandsøya. Det var noen som hadde tørrfisk hengene på terrassen sin. På engelskmannsbrygga kan man gå på et galleri som produserer og selger glass og keramikk.

Havn
Tørrfisk
Fiskesuppe

UNNSTAD

Unnstad surfing

På Unnstad beach er det veldig populært å surfe. Her kan man også leie utstyr og melde seg på kurs. Det er også overnattingsmuligheter her og enda vakrere på en solskinnsdag!

MOSKENES CAMPING

Moskenes Camping
Strikk og pils i van

Selv med regn så ga campinglivet mersmak! Vi er nok ganske flinke til å sysselsette og finne på ting å gjøre. Å spise frokost utenfor campingbilen, med pulverkaffe og polarbrød var ganske fint! Vi måtte rulle sammen madrasser og ta ned tingene i taket hver dag, før vi skulle ut å kjøre.

Man må beregne god tid med en bil som Harry. Han kjører ikke så fort, men det er veldig hyggelig å kjøre han langs de lokale kystveiene med alle de fine utsiktsplassene.

Selv om det var midt i juli, var det ganske kjølig i vanen. Jeg sov ofte med ull for å holde varmen, så anbefaler og pakke en del varme klær! I tillegg syntes jeg det var koselig å pynte med lyslenker! Man kunne også se litt ut når man lå inne i soveplassen på taket.

Fanny Skjelbred

Å

Utsikt fjell Å

Å er et lite, sjarmerende fiskevær som er vel verdt et besøk. Plassert helt på enden av europavei 10 er det det siste stedet man kommer til før man er ute på åpent hav. Å er kjent for sine tradisjonelle rorbuer, som er omgjort til overnattingssteder og gir en autentisk opplevelse av livet i en fiskerlandsby.

En av de beste måtene å utforske Å på er å vandre rundt i de smale gatene og se på de gamle fiskebuene og båtene som er ankeret opp langs kaia. Det er også muligheter for å besøke Norsk fiskeværsmuseum og Tørrfiskmuseum, som viser hvordan livet i Lofoten har vært gjennom historien. Her kan du lære om tradisjonell fiskeindustri, livet til fiskerne og deres familier, samt se på lokale kunstutstillinger.

Jeg syntes det fineste vår å gå rundt og se på naturen, rorbuene, hilse på sauene og ta en tur i bakeriet!

Nydelig blomst
Eng ved Å
Rorbuer Lofoten
Ryten over Kvalvika

RYTEN OVER KVALVIKA

Vi hadde mye dårlig vær da vi var i lofoten, men denne dagen klarnet det opp da vi satt på Ramberg Gjestegård og spiste nydelig fiskesuppe. Vi hadde kjørt forbi veien som går opp mot Ryten, men heiv oss raskt i vanen og kjørte tilbake veien vi kom fra. Det var veldig få mennesker da vi var her som jeg regner med er ganske sjeldent midt i juli.

Dette er en veldig fin og ikke alt for vanskelig tur. Man kan parkere ved Fredvang skole. Vi parkerte ved en privat parkeringsplass langs fv806. Man må betalte med vipps for å parkere. Trykk på linken under for å få opp i google maps:

Parkering

Dette er en veldig fin tur med nydelig utsikt og vakkert landskap!

Fra parkeringen er det skiltet og man går over noen sletter før man kommer til mer stigning i landskapet.

Turen har noen bratte partier, men her er det ofte satt opp tau eller kjetting man kan holde seg fast i. Ellers er dette en veldig overkommerlig tur med den nydeligste utsikten som belønning på toppen.

Lofoten fiskesuppe

Hiking i Lofoten

Turer i Lofoten

Reinebringen

Dette er en utfordrende tur, men utsikten fra toppen er spektakulær. Stien kan være bratt og glatt, så det er viktig å være forsiktig på vei opp og ned.

Ryten over kvalvika

Dette er en relativt enkel tur som tar deg til en av de beste utsiktene i Lofoten. Turen starter fra Fredvang eller Kvalvika-stranden og går opp til Ryten-toppen.

Svolværgeita

Dette er en av de mest ikoniske fjellene i Lofoten. Turen er krevende, men belønningen er fantastisk utsikt over Svolvær og området rundt.

Mannen fra Haukland

Dette er en populær tur som gir deg en spektakulær utsikt over Hauklandstranden og fjellene rundt. Turen starter fra Hauklandstranden og går opp til Mannen-toppen.

Djevelporten

Dette er en kort og bratt tur, men utsikten fra toppen gjør det absolutt verdt det.

Helvetestinden

Dette er en utfordrende tur, men utsikten fra toppen er helt utrolig. Turen går opp til en av de høyeste toppene i Lofoten.

Offersøykammen

Dette er en kort og enkel tur, men utsikten fra toppen er fantastisk. Turen tar deg til en høyde som gir deg utsikt over både fjell og hav. Stien er godt merket og ikke for krevende.

Uansett hvilken tur du velger å gå i Lofoten, er det viktig å være godt forberedt og ha riktig utstyr. Husk å sjekke værmeldingen og vær forsiktig på stien, spesielt når det er vått og glatt.

Uttakleiv Beach

UTTAKLEIV BEACH

Uttakleiv Beach er en av de mest berømte og vakre strendene i Lofoten. Med sitt krystallklare vann og hvite sand, er det et populært sted for bading og avslapning på varme sommerdager. Men det som virkelig gjør denne stranden spesiell er alle sauene som beiter på gresset rundt stranden og skaper en idyllisk og naturskjønn atmosfære.

Uttakleiv Beach er et veldig fint utgangspunkt for mange turer i nærområdet, blant annet Mannen, så det kan være lurt å legge inn et par dagers camping her. Her kan du gå tur eller sitte i gresset og nyte den fantastiske utsikten over havet og fjellene rundt. Det er også muligheter for å bade i det kalde, klare vannet eller prøve fiskelykken fra stranden.

En av de mest populære aktivitetene på Uttakleiv Beach er å se på solnedgangen. Det er en virkelig magisk opplevelse å se de varme fargene fra solnedgangen speile seg i det klare vannet, mens saueflokker beiter i bakgrunnen.

Uttakleiv Beach er en av de beste stedene i Lofoten for å oppleve det fredelige og vakre landskapet i området. Med sin unike blanding av sjø og sauer, er det et sted du sent vil glemme.

Sauer i solnedgang
Camping Uttakleiv
Solnedgang Uttakleiv
Pyntet med lyslenker

Å våkne opp her var utrolig koselig! Jeg ble vekket av flere sauer som gikk bortover med lammene sine mens de breket høylytt.

Nydelig morgen Lofoten

Lofoten

Lofoten er en destinasjon som har alt; storslått natur, spennende aktiviteter, fascinerende kultur og fantastisk mat. Fra de pittoreske fiskeværene, flotte utsiktene og de vakre strendene, vil du ikke gå tom for opplevelser i dette spektakulære området.

Enten du er på jakt etter actionfylte aktiviteter som surfing eller fjellklatring, eller ønsker å slappe av i vakre omgivelser med god mat og drikke, så vil Lofoten definitivt ikke skuffe deg.

Det er mye å finne på! Hvis du drar i slutten av juli, arrangeres det både høllafæst i Svolvær og Trevarefest i Henningsvær.