Reisehygge

Zagora

ørkenen

"

Å ri på kamel gjennom ørkenen, til en teltplass hvor vi fikk servert te, mens Berbere spilte trommer ved bålet under åpen stjernehimmel var en opplevelse jeg sent vil glemme

"

Vi kjørte buss gjennom de nydelige Atlasfjellene for å komme til Zagoraørkenen. På veien plukket vi opp en mann som haiket for å bli satt av i byen. Mannen gikk bakerst i bussen og satt seg med oss og vi endte opp med å prate.

Han fortalte om sønnen sin som studerte for å bli lege i Casablanca. Jeg tenkte ikke så mye over samtalen, men da han skulle gå av ga han meg en lapp med navnet på landsbyen og navnet sitt, og ba meg ta med foreldrene mine og spørre etter han, for han ville at de skulle diskutere giftemål. Jeg ble ganske forbauset, ikke bare av hvor tilbake i tid dette var og hvor dårlig kommunikasjonen var, men også at han trodde at familien min bestemmer over meg og mitt liv. Det fikk meg ihvertfall til å reflektere over livet og hvor heldig jeg er som kvinne og få vokse opp i Norge.

Atlasfjellene

Ait Ben Haddou

_SAM5959-2
_SAM5943-2

På vei til ørkenen stoppet vi og gikk en tur rundt i denne gamle byen med leirhus / kashbah. En "kasbah" er en tradisjonell festning eller befestedet borg som er vanlig i Nord-Afrika.

Dette imponerende UNESCOs verdensarvstedet ligger i Atlasfjellene, og det er et av de mest bemerkelsesverdige eksemplene på tradisjonell leirbyarkitektur i landet. Vi ble fortalt at det bodde ca. 90 familier i byen tidligere, men nå var det kun 5 familier. Resten bor i mer moderne hus på andre siden av elven.

Jente café Marokko

Tidligere var det et viktig stoppested langs karavanehandelsruten mellom Sahara og Marrakech. Byen har også vært et populært innspillingssted for mange kjente filmer og TV-serier, inkludert "Gladiator" og "Game of Thrones."

De vi møtte var veldig stolte over byen, og en av mennene viste bilder fra da han hadde vært statist i "Game of Thrones", siden han var god til å ri og kjente hestene de brukte i innspillingen.

_SAM5935-2

Ri Kamel

Hadde et lite askepott moment hvor skoen min datt av

Da vi ankom ørkenen, ble vi møtt av kamelene våre som skulle ta oss gjennom sanddynene og til vårt overnattingssted for natten. Dette var første gangen jeg rei en kamel og det var ganske skummelt i starten. Kamelen la seg over på siden da jeg skulle sette meg på, og den virket veldig rampete og som om den koste seg med å tulle med meg. Heldigvis satt den seg opp igjen og jeg kom meg på setet. Det aller skumleste var da den reiste seg, for det føltes som det gikk fort og det vugget ganske mye til den ene siden så jeg var redd han skulle legge seg over på siden igjen. Vi kom oss opp og det føltes som jeg satt høyere over bakken enn forventet.

Vi kom frem til deilig myntete og fikk servert tagine til middag.

Overnatting

Vi skulle bo i disse flotte teltene, men endte opp med å dra madrassene med ut i midten for å sove under åpen himmel. Ørkenen ble kjøligere på natten.

Vi var en liten gjeng som ville utforske og gikk litt bortenfor campen for å se. Vi endte opp med å sitte ved en sanddyne og prate med en av berberne mens vi så på kamelene slappe av i horisonten. Han fortalte om livet sitt, og hvordan livet var som nomade. Han fortalte at han dro inn til byen en gang i måneden for å handle nødvendigheter, og selvom han likte byturene så syntes han byen var alt for kaotisk, så det holdt med en dag.

Livet hans virket helt fjernt for meg. Han inviterte meg til å bli nomade i ørkenen med dem, men jeg må si at det fristet lite.

Det var mørkt og stjernene lyste opp som jeg aldri har sett nattehimmelen før. I løpet av natten var det sandstorm, og jeg pakket meg godt inn i teppet som lå over meg. Flere gikk tilbake og inn i teltene, men jeg likte følelsen av sanden som strøk over teppet mot kroppen min. Det ulte og blåste kalt, men var veldig interessant. Dagen etter lå jeg i en liten dyne av sand.

Pakkeliste ørken

Det kan være lurt å ta noen forhåndsregler når man skal sove i ørkenen, selvom de man reiser med ofte kan hjelpe. Her er en liste over det jeg tenker er viktig:

1. Lett og komfortabelt klær: Ta med lette og løstsittende klær som beskytter mot den intense ørkenvarmen om dagen og den kjølige temperaturen om natten. Langbukser, langermde topper og hodeplagg er også nyttig for å beskytte mot solen. Anbefaler lyse klær da mørke kan bli varmt i solen. Ikke ta med det du er mest redd for da sanden kan sette farge.

2. Sjal / teppe: Det kan bli mye vind i ørkenen, og for å ikke få sandkorn prikkende mot huden kan det være lurt med et plagg som kan dekke til både hår og ansikt.
  3. Solbriller og solkrem: Solbriller beskytter øynene mot sterkt sollys og refleksjoner fra sanden, mens solkrem beskytter huden mot solbrenthet.

4. Vann og snacks: Det er viktig å ha rikelig med vann for å holde seg hydrert i den tørre ørkenen. Ta også med snacks som nøtter, tørket frukt eller energibarer for å holde energinivået oppe.

5. Powerbank: Det er ikke stikkontakter midt i ørkenen, og siden temperaturen blir veldig lav på natten er det fort at mobil og kamera lader seg ut. Ta med powerbank så du slipper dette.
      • Lommelykt eller hodelykt: Ørkenen blir mørk om natten, så det er viktig å ha en pålitelig lyskilde.

• Respekt for naturen og kulturen: Vær respektfull mot ørkenmiljøet og lokalbefolkningen. Ta med deg alt søppel tilbake.

Skal du bo i ørkenen i mer enn en natt kan det nok være lurt å ta med andre nødvendigheter også. For meg er kamera en selvfølge!